تجمعات اخیر مردم سراوان در اعتراض به شیرابه سراوان بار دیگر معضلات این منطقه را داغ کرده است و در این میان بسیاری از نهادهای مسئول به انتقاد از یکدیگر می پردازند و کم کاری دیگران را عامل اصلی موضوع می دانستند. روز گذشته فرماندار رشت با حضور در جمع معترضان اعتراف کرد: ما مسئولین در […]

تجمعات اخیر مردم سراوان در اعتراض به شیرابه سراوان بار دیگر معضلات این منطقه را داغ کرده است و در این میان بسیاری از نهادهای مسئول به انتقاد از یکدیگر می پردازند و کم کاری دیگران را عامل اصلی موضوع می دانستند. روز گذشته فرماندار رشت با حضور در جمع معترضان اعتراف کرد: ما مسئولین در حق مردم سراوان کوتاهی کردیم.

به گزارش گیل خبر، به دنبال اظهارات پیش آمده، سید پویا شهشهانی رشتی مدیرعامل سازمان پسماند استان گیلان دیدگاه های خود را درباره معضل شیرابه سراوان بیان کرد.

دلیل نارضایتی مردم منطقه سراوان را در چه می دانید؟

شیرابه های ناشی از تخلیه پسماندها ، بوی نامطلوب و افزایش چشمگیر مگس از جمله ی دلایل اصلی نارضایتی فعلی مردم منطقه سراوان است. از سوی دیگر نا امیدی مردم از احداث تصفیه خانه شیرابه که در پی رانش اتفاق افتاده در تاریخ ۱۲ مهر سالجاری و آوار زباله بر روی محدوده محل احداث تصفیه خانه نیز موثر بوده است. البته باید در نظر داشته باشیم که شایعاتی مبنی بر هدر رفت چندین میلیارد  تومان پس از رانش مذکور به گوش میرسد که از اساس اشتباه است. هنوز تصفیه خانه ای ساخته نشده بود که بگوییم زیر زباله تخریب شده است و اقدامات مثبت انجام شده در خصوص بهسازی سراوان نیز که طی سالها گذشته به دلیل ناتمام ماندن و عدم اثربخشی در حل مساله نتوانست تاثیر مطلوبی به دنبال داشته باشد.

نقش سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان در این میان چه بوده است؟

مطابق اساسنامه سازمان همه شهرداریهای استان به جز شهرداری رشت با شرایط خاصی در محدوده کاری این سازمان می باشند به این دلیل که شهرداری رشت دارای سازمان مدیریت پسماند مستقلی است و سراوان به طور مستقیم در حوزه عملکردی سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان نیست. البته با توجه به آن که حدود نیمی از پسماندهای استان در شهر رشت مدیریت می شوند در خصوص تسهیل در جذب اعتبارات و همکاری در نظارت بر اجرای پروژه های زیرساختی با شهرداری رشت تعامل داریم.

در خصوص حمایت دولت چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مبلغ ۱۰۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ به عنوان پیش پرداخت احداث نیروگاه زباله سوز، در سال ۱۳۹۴ حدود ۴ میلیارد ریال کمک جهت تعمیرات کارخانه کود آلی و ۲۰ میلیارد ریال جهت بهسازی سراوان و بازطراحی و اصلاح فرایندهای تصفیه خانه شیرابه کود آلی و در اواخر سال ۱۳۹۵ از محل اعتبارات ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود ۳۷ میلیارد ریال جهت پروژه بهسازی سراوان و  ۷۸ میلیارد ریال جهت احداث پروژه تصفیه خانه شیرابه سراوان در نظر گرفته شد.  که در سال ۱۳۹۶ تخصیص پیدا کرد. همچنین از محل کمک مدیریت پسماند استانهای ساحلی مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به شهرداری رشت تخصیص یافت که بر اساس آن بیش از ده پروژه کاربردی در زمینه مدیریت پسماند تعریف شد .

در سال ۱۳۹۶ اعتباراتی در خصوص آموزش و خرید دستگاه زباله کوب هم داشته ایم. در مجموع در سال ۱۳۹۶ اعتباری بیش از ۲۷۵ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی با به شهرداری رشت هدف مدیریت پسماند پهنه شهرستانهای رشت، صومعه سرا، فومن و شفت تخصیص داشته ایم که این میزان تخصیص اعتبار در زمینه مدیریت پسماند بی سابقه است و در صورت هزینه کرد اصولی می تواند استمرار داشته باشد . برخی صحبت ها نشان از فرافکنی و عدم پذیرش مسوولیت دارد . در حال حاظر با توجه به تفکر استراتژیک رویکرد محیط زیستی استاندار محترم و تلاش های حوزه معاونت عمرانی دورنمای خوبی را متصورم .

در برخی اظهارات صحبت از خواب مسولان شده است و در این خصوص چه نظری دارید؟

مستحضرید که بر اساس قانون ، مدیریت پسماند های شهری بر عهده شهرداری و نظارت بر این امر بر عهده شورای اسلامی است . علی الاصول می بایست نقد درون سازمانی و  مدیریت شهری باشد . خاطرم هست یکی از اعضای باسابقه شورا جمله ای را همیشه تکرار می کرد که ” شهرداری اگر هیچ کاری نکند باید  آتش را خاموش کند و زباله را جمع کند ” در خصوص ازدیاد غیر قابل تحمل مگس رانش زباله و عدم احداث تصفیه خانه مسولیت به عهده چه کسی است بجز شهرداری رشت !

برای خروج از بحران سراوان چه باید کرد؟

کاهش تولید و تفکیک پسماندها در مبدا، بهسازی و افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی گیلان تا ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ تن در روز در یک شیفت کاری با قابلیت بهره برداری حداقل ۱۲۵۰ تن، احداث نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت، تکمیل پروژه بهسازی سراوان و احداث تصفیه خانه شیرابه سراوان، البته با رعایت ملاحظات محیط زیستی خصوصاً در رابطه با موضوع کود آلی و زباله سوز از ضروریات است.

در تاریخ ۱۵/۰۸/۹۵ در شورای چهارم لایحه سند راهبردی مدیریت پسماند شهر رشت با هدف اجرای پروژه های مذکور و برخی از اقدامات دیگر به تصویب شورای اسلامی شهر رشت رسید ولی به جز تلاش هایی در زمینه آموزش و پروژه بهسازی سراوان تقریباً در بخش های دیگر اتفاق عینی و قابل قبولی رخ نداده است.

بنده منکر زحمات سازمان مدیریت پسماند شهرداری در امور روزانه  و مباحث فرهنگی  و آموزش نمی شوم اما به نظر میرسد مدیریت پسماند از اولیت های اصلی شهرداری نیست و حمایت لازم از سازمان پسماند نشده است . شهردار جدید رشت چند هفته است که مسوولیت را به عهده گرفته است و با گذشت زمان می بایست عملکرد ایشان و مجموعه تحت مسوولیتشان نقد شود .

چرا زباله سوز تا کنون ساخته نشده است؟

زباله سوز می تواند یکی از راه حلهای مساله پیچیده پسماند باشد اما به شرطی که در خروجی دودکش آن آلودگی و تهدید سلامتی فرزندانمان را نداشته باشیم. زمان زیادی صرف ارتقا استاندارد پیش بینی شده درقرارداد گردید. از سوی دیگر الزامات اجرای زباله سوز تصویب گزارش ارزیابی  است که اگر چه در قراردادبر عهده شرکت مجری است می بایست از سوی شهرداری به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شود.این امر شهریور ماه اتفاق افتاد و اولین جلسه دفاع مهرماه انجام شد ، اما این تطویل زمان توجیه منطقی ندارد .

درهر حال به نظر بنده دولت آمادگی تامین منابع مالی را دارد به شرطی که ساختگاه پروژه مشخص شده باشد و مجوزهای لازم از سوی شهرداری اخذ شده باشد.

  • منبع خبر : گیل خبر